De kracht van het bestuur-model (Goed Bestuur & Toezicht, 4-2020)
De kracht van het bestuur-model 'Het raad-van-toezicht-model is toch het beste?’ Het is een veelgehoorde vraag wanneer het besturingsmodel van een [...]
De kracht van het bestuur-model 'Het raad-van-toezicht-model is toch het beste?’ Het is een veelgehoorde vraag wanneer het besturingsmodel van een [...]
In Boekman Extra licht Hannah van der Plaat het belang van meer duidelijkheid bij sponsoring in cultuur toe. Met bijdragen [...]
Uitspraak over de positie van een medebestuurder in geval van een tweehoofdig bestuur. Commentaar van Marleen van Uchelen bij een [...]
Als het om bestuur en toezicht in organisaties gaat, zijn ‘het bestuur’ en de ‘raad van toezicht’ de twee organen [...]
Op 15 mei 2019 sprak Marry de Gaay Fortman de Goed Bestuur Jaarlezing 2019 uit: Diversity of thoughts en de juiste antennes voor [...]
Nu (de herziene versie van) het Wetsvoorstel bestuur en toezicht rechtspersonen weer volop in behandeling is bij de Tweede Kamer [...]
De cultuursector werkt met een eigen governance code. Deze code richt zich op de grote culturele organisaties met een directeur-bestuurder [...]
De te volgen richtlijnen ten aanzien van Jaarverantwoording uit de Governance Code Cultuur voor 2018 en 2019.
Leestip in het kader van Tuinkamersessie $6: Jaarverslag en Transparantie, #HoeDan? In Boekman Extra #12 aandacht voor twee afstudeeronderzoeken aan de opleiding Bestuurs- en Organisatiewetenschap aan de Universiteit Utrecht. Elien Hagedoorn onderzocht hoe de Raad voor Cultuur musea beoordeelt. Thijs de Boer richt zich op de verantwoordingsrelatie tussen Nederlandse popfestivals en –podia en gemeentelijke overheden. Beide onderzoeken laten zien dat goede relaties tussen overheden en culturele instellingen investeringen, inspanningen en inlevingsvermogen van beide partijen vragen.
Volgens de Hoge Raad kan dit een belanghebbende zijn (12-10-2018). Het gaat om de mate van betrokkenheid. Nadere uitleg [...]